514

Walau Apa Terjadi Anak Nusa Ini Akan Hadapi

Saturday, February 5, 2011

Kereta secondhand ..... berbaloi baloi part 2


 Loan untuk kereta terpakai berbeza mengikut jenis dan tahun ada banyak sangat jenis-jenis kereta di Malaysia ni, jadi sesiapa yang ingin tahu berapa loan yang boleh dibuat boleh la tanya saya melalui comment atau email insyaallah saya akan menjawab since saya ada senarai loan untuk kereta kereta terpakai. Tapi yang saya tahu Cuma jumlah loan dari public bank sahaja. Yang lain rasanya tak banyak beza.

Bila masa yang perlu di elakkan untuk membeli kereta dan masa yang sesuai untuk membeli? Waktu yang perlu dielakkan ialah pada bulan Febuari kerana hamper semua bank di Malaysia akan mengkaji balik jumlah loan yang akan diberi untuk 12 bulan seterusya. Jadi sabar la untuk satu bulan sebab harga boleh turun lagi dalam rm 3k..jadi  masa yang sesuai untuk beli kereta ialah pada bulan Mac dan seterusnya. Kalau anda orang yang sabar boleh la avoid beli kereta dari bulan Disember. Satu lagi info yang berguna anda beli kereta pada 1 Januari 2011 or beli pada 31 Disember 2011 nilai dikira oleh bank tetap 2011 tiada bulan2. Jadi kalau kita beli hujung  tahun rugi bulan la bila kita nak trade in kereta pasal bila kita beli bulan 12 so kita pakai lebih kurang 2 bulan je before harga turun.

Dokumen- dokumen yang perlu di stanbykan ialah salinan kad pengenalan, salinan lesen, slip gaji  3 bulan berturut2, kalau gaji masuk bank just bagi salinan buku bank. Salinan kwsp pun kena bagi juga, cuma ada setengah kedai dia tak minta salinan kwsp tu, cuma bila di submit ke bank  bank yang akan mintak kemudian. Bila bagi salinan kad pengenalan dan ic pastikan semua nya di palangkan supaya salinan tidak disalahgunakan.

Dan yang penting bila kita beli kereta terpakai jangan la kita menilai kereta seperti hendak membeli kereta baru. Complain tu complain ini kalau kita banyak complain sangat baik kita beli kereta baru koyak plastik.. ha baru elok semuanya, Hati penjual pun kena jaga juga, kita pun sama-sama manusia betul tak? Standardla kalau beli kereta terpakai kita harus keluarkan sedikit duit untuk upgrade sikit-sikit mana-mana yang patut . Dan tak salah kalau kita beli kereta terpakai.. biar la apa orang nak cakap diorang beli kereta baru pun hutang tanggung banyak, baik kita tanggung hutang banyak untuk beli rumah. Harga tak akan turun, naik ada . 








KERETA KERETA YANG ADA DI DON AUTO KEPALA BATAS
http://www.mudah.my/li?ca=9_s&id=19646

No comments:

Post a Comment