514

Walau Apa Terjadi Anak Nusa Ini Akan Hadapi

Tuesday, February 8, 2011

PROUD TO BE ROTU

Proud to be ROTU




Aku memang cukup minat dalam dunia ketenteraan, cita-cita memang nak jadi askar time kecik-kecik dulu, tapi pada masa yang sama aku juga minat untuk bekerja sendiri. Jadi untuk mengatasi problem ni, saya join Askar wataniah. Askar wataniah adalah unit simpanan tentera darat. Walaupun cuma sebelah kaki dalam angkatan tentera tapi saya amat bangga kerana sekurangnya-kurangnya inilah pengorbanan saya untuk Negara. Tidak semua orang yang berani untuk menyertainya . tiada masa,bos tak bagi, lebih pentingkan kerjaya , nak berehat di hujung minggu adalah antara alasan-alasan yang sering didengari.  Jadi kepada sesiapa yang telah mendaftar diri dan aktif, saya ucapkan tahniah dan setinggi-tinggi perhargaan kepada tuan-tuan dan puan-puan  kerana sanggup untuk sama-sama menjaga keselamatan tanah air. Walaupun kita punya part sikit je tapi percaya la, bila tiba masanya nanti kita memang diperlukan untuk membantu sebabnya kita adalah orang tempatan yang tau selok belok jalan, ceruk-ceruk, shortcut dan geografi di kawasan kita sendiri berbanding dengan unit tetap, jadi kita boleh membantu mereka dari segi itu dan juga banyak segi contohnya cawangan wataniah pakar seperti TNB,JPA dan KPenglibatan saya dalam Rejimen Askar Wataniah bermula pada tahun 2003sebagai pegawai kadet di dalam PALAPES (Pasukan Latihan Pegawai Simpanan) ataupun ROTU(Reserve Officer Training Unit).  PALAPES macam ATMA atau sekarang dipanggil UPNM bertanggung jawab untuk menyediakan pegawai ke unit-unit askar wataniah siri 500 di seluruh Negara. PALAPES banyak mengajar aku tentang erti pengorbanan, berdikari, displin  dan berani. Banyak gak pengalaman-pengalaman menarik sepanjang 3 tahun menjadi pegawai kadet. Bila di ingat balik boleh tergelak2 padahal time kena tu perit pedihnya tak terkira. Banyak pengalaman kalau nak diceritakan cakap je nak pengalaman yang mana, rasanya semua ada. Suka,duka,seram, lawak semua ada. Jadi nanti boleh la saya start cerita pangalaman yang pertama. Semoga cerita itu nanti dapat menarik minat adik-adik kita yang bakal masuk IPTA untuk menyertai  ROTU.


JUNIOR
Peringkat yang paling basic kira fresh lagi dalam dunia kadet dan kosong  lagi kepala otak.  Aku adalah pegawai kadet ROTU UiTM Melaka dan kami adalah pioneer di sana. Batch pertama di Melaka,  time tu memang orang masih tak tau lagi. Tapi saya serba sedikit sudah tahu mengenai rotu sebelum masuk uitm. Pada mulanya hampa kerana di Melaka tidak ada ROTU kalau ada pun KESATRIA yang asyik kawad je memanjang.  Tapidisebalik awan mendung tiba –tiba keluar sinaran cahaya huhu aku jalan-jalan kat dining hall tiba-tiba ternampak poster PALAPES apalagi terus je daftar diri, nak masuk pun bukan boleh bagi nama je kena gak jalani ujian kecergasan, IQ, kesihatan dan angkat sumpah.. Alhamdullillah semua ujian aku lepas. Tak banyak lelaki yang masuk tu yang aku pelik tapi mungkin ni IPTA memang kaum diorang gak yang conquer.  WELCOME TO  HELL!!! Ayat yang pertama diungkapkan oleh pegawai disitu Leftenan Muda Rejaie.

WELCOME TO HELL!!!

Ini bukan ragging tapi ini adalah senaman,cume bagi orang yang tak biasa mereka akan menganggap ini adalah ragging. Bagi kami inilah saat saat yang akan dingati dengan hilai tawa kerana bermacam-ragam dapat kita ingat pada masa ini. Ini menjadikan kami lebih kuat kaki dan tangan, mental dan fizikal. Tak hairan la compare badan aku dulu ngan sekarang berbeza yang amat. Naik 15kg setelah meninggalkan dunia kadet.. 

bersambung......

1 comment: